Saturday, October 18, 2014

Cara Pakai Contact Lens Dengan Betul

Assalamualaikum..

Saye pernah buat entry berkenaan first time pakai contact lens dulu kan. (Klik sini) 
Kononnya lepas tu nak buat entry tips penjagaan & cara pakai contact lens..last2 hampeh tak buat pun..hehe

Lepas majlis bertunang bulan 1 yang lepas, saye memang tak sentuh dah contact lens ni. Bukan apa, sebenarnya saye rasa lebih mudah pakai cermin mata. Kalau bab selesa memang selesa lagi pakai contact lens tapi kalau busy & tak banyak masa, baik guna cermin mata. Mudah & selamat.

Disebabkan majlis kahwin dah dekat, maka saye kena pakai contact lens lagi. Jadi semalam saye dah start pakai semula la. Ingatkan susah nak masuk dalam mata sebab dah lama tak pakai kan, tapi mujur mudah je..hehe

Ok, di bawah ni saye bagitau secara ringkas cara penjagaan & memakai contact lens :)

1. Contact lens yang baru dikeluarkan dari bekas (yang belum pernah diguna) hendaklah direndam dulu dalam solution, minimum 6 jam.

2. Sebelum pakai contact lens, cuci tangan bersih2 dengan sabun/ hand soap kemudian bilas & lap kering. Selepas tu keluarkan contact lens dari bekas dan sila pastikan tiada habuk di contact lens tu. Kalau ada, letak kat tapak tangan, titiskan solution ke atas contact lens & gosok perlahan2.

3. Seterusnya, letak contact lens di hujung jari telunjuk. Pastikan contact lens tidakdi dalam kedudukan terbalik. Gunakan jari tengah (tangan yang tak pegang contact lens) untuk tarik kelopak mata atas. Jari tengah (tangan yang pegang contact lens) tarik kelopak mata bawah. Luaskan mata secara rileks, pandang lurus ke cermin di depan anda dan masukkan perlahan2 contact lens ke mata.




Letakkan contact lens ke atas jari telunjuk seperti ini.


Pastikan contact lens tak terbalik. Kalau kedudukan betul, contact lens nampak elok je macam mangkuk separa bulat. 


Cara nak masukkan contact lens ke dalam mata.
A- Jari tengah tarik kelopak mata bawah
B - Jari telunjuk pegang contact lens dan nak di masukkan ke mata
C - jari tengah (tangan lain) tarik kelopak mata atas.

4. Bila contact lens dah masuk, pejamkan mata sekejap dan kedipkan mata perlahan2 supaya kanta tu dapat berada pada anak mata dengan kedudukan selesa.

5. Jika penggunaan kali pertama, kita kena pakai dalam tempoh 4 jam sahaja. Hari seterusnya 6 jam, kemudian tambah ke 8 jam. Dan hari2 seterusnya boleh dipakai 10 jam. Maksimum 12, kalau pakai lebih dari tu nanti akan mudaratkan kesihatan mata kita.

6. Kalau rasa mata kering, anda boleh titiskan mata dengan eye-mo atau apa2 penitis mata yang sesuai. 

7. Untuk keluarkan contact lens pula, pertama sekali sila cuci bersih tangan anda. Kemudian tanggalkan dari mata dengan cara 'mencubit' keluar contact lens. Cubit perlahan je tau dengan jari ibu dan telunjuk.



Cara untuk keluarkan contact lens

8. Oh ye, lupa nak bagitau tiap kali kita guna contact lens, sila keluarkan air solution bekas rendaman contact lens tu. Bilas sikit bekas tu guna air solution juga. Bila nak masukkan semula contact lens dalam bekas, sila bersihkan dulu contact lens tu dengan cara  gosok perlahan2 gunakan air solution. 

9. Simpan semula contact lens dalam bekas. Jangan lupa letak air solution dalam bekas tu ye.

10. Perlu ingat, jangan sesekali cuci contact lens atau bekasnya dengan air lain selain solution.

Ok, itu je sedikit sebanyak tips dari saye. Harap dapat membantu mereka yang first time nak pakai contact lens. :)



No comments:

Post a Comment